تک پر

OT89 TABRIZ UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES

تک پر

OT89 TABRIZ UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES

فلج شنبه شب چیست؟

نوروپاتی عصب رادیال:

افتادگی مچ بر اثر فلج شنبه شب

دکتر Gary E Cordingley

عجیب این جاست که چه پدیده ای در شنبه شب ها وجود دارد که سبب ضعف مچ و انگشتان در یکشنبه صبح میگردد.

داستان از این قرار است. فردی که هفته ای طولانی را پشت سر گذاشته در شنبه کمی به خود استراحت داده و خوشگذرانی میکند. در راه برگشت آنقدر خسته است که تصمیم میگیرد روی صندلی پارک بنشیند و کمی چرت بزند. برای این کار هم زیر بغلش را روی لبه پشتی نیمکت میگذارد و دستش را آویزان میکند تا در موقع خواب از روی صندلی نیفتد.

«حالا صبح یکشنبه است و آفتاب میدرخشد، پرنده ها آواز میخوانند و من سر درد دوطرفه ای دارم. دستم از دیشب تا حالا همان جایی است که آن را قرار داده بودم. من آنرا هل میدهم تا به روبروی خودم بیاورم ولی انگار اتفاقی افتاده است. زمانی که سعی میکنم مچ خود را بالا بیاورم اتفاقی نمی افتد در حالیکه روبه پایین افتاده است. حتی قادر نیستم انگشتانم را صاف کنم. حتی پوست پشت دستم هم بی حس شده است. چه اتفاقی افتاده؟»

مشکل این جاست که من به عصب رادیال خود صدمه زده ام و در نتیجه آن کنترل عضلات و حس پوست مربوط به آن مختل شده است. این عصب واسطه یک مسیر رفت و برگشتی پیام های حرکتی و حسی از طناب نخاعی در گردن و بازو و دست هاست که در مسیر خود به صورت مارپیچی استخوان بازو را دور میزند. در بخش میانی استخوان بازو این عصب مستعد آسیب های فشاری است که در مثال بالا عصب رادیال در طول شب بین استخوان بازو و لبه صندلی فشرده شده است. ضعف عضلانی ناشی از این فشردگی، مختل کننده تر از بی حسی به وجود آمده است. این ضعف که در حقیقت یک «فلج» است را به این نام میشناسند:«فلج شنبه شب»

البته آسیب به عصب رادیال میتواند در هر زمانی اتفاق بیفتد و محیط هم حتما نباید محیط پارک و نیمکت آن باشد (مثلا چرت روی صندلی اتاق بعد از دعوا با همسر! یا آویزان بودن دست از لبه تخت در حین خواب شبانه)

منبع http://www.cordingleyneurology.com/radialneuropathy.html

خبر از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی جناب آقای دکتر حسینی مژده ایجاد چند رشته جدید را در چند سال آینده در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دادند. برخی این رشته ها در حال تصویب در شورای آموزشی دانشگاه و برخی در شرف ورود به شوراهای مربوطه وزارت بهداشت می باشند.

رشته هند تراپی در مقطع کارشناسی ارشد (تمامی کاردرمانگران و فیزیوتراپیست ها میتوانند در این رشته ادامه تحصیل دهند)

رشته مشاوره توانبخشی در مقطع دکتری (قابلیت ادامه تحصیل برای تمامی رشته ها)

رشته توانبخشی افراد کم بینا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

رشته مهندسی توانبخشی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان کاردرمانی میتوانند در تمامی این رشته ها مشغول به ادامه تحصیل شوند.